Aquest llibre de
mal d’escola m’ha agradat molt i m’ha paregut molt interessant
el seu cas. Com un xiquet que no entenia res, que va tardar un any en
aprendre la lletra a,
i sense capacitat
de memoritzar res,
va arribar a ser novel·lista i professor,
i a més a més molt bo.
En este post no
parlaréde
l’argument del llibre, sinó que faré
una reflexió sobre el sistema educatiu actual.
Crec que
l’educació hauria de ser molt més individualitzada, el professor
ha de donar-li importància a cada alumne i
ha d'intentar trobar la manera que eixe
alumne puga seguir el ritme de la classe.
El bon professor
no ha d’esperar que els alumnes segueixen el seu ritme i vagen
adaptant-se pel seu compte, sinó ha de ser ell qui els rescate un
per un.
Un exemple clar
d’un bon professor és el que va tindre el protagonista del llibre
en l’assignatura de francès. Aquest
professor no va buscar la causa de la seua incapacitat, no li va
tirar la culpa als altres professors dient que no tenia base, ni
perdia el temps renyant-lo, cosa que feien la gran majoria de
professors, sinó molt al contrari, el que va fer és posar-li una
tasca, un projecte que consistia a
anar escrivint una novel·la poc a poc.
Aleshores, per primera volta en la seua
vida, Daniel es
va sentir motivat per realitzar un treball. Per al professor haguera
sigut més fàcil continuar amb les seues classes normalment i no
donar importància a alumnes com el nostre protagonista,
que pareixia que tenia incapacitat per aprendre. Però en lloc d’això
li va posar una tasca especial que va incentivar la seua afecció
per la lectura i va fer que fóra
possible que aquest xiquet acabarà convertint-se en professor.
A
cada xiquet se li dóna
millor fer unes coses o unes altres. “Si jutges a un peix per la
seua habilitat de trepar un arbre, passarà la resta de la seua vida
pensant que és un idiota”. El mateix passa en les persones però
no ens adonem perquè no és
de manera tant clara com l’exemple que he posat, però hi ha
xiquets que fan millor
unes coses que
altres, el que hem
de fer es trobar les coses que els motiven i treballar amb això.
Si a un xiquet li
agraden molt els còmics de superherois i de feina li manes que ha de
fer un còmic sense faltes d'ortografia,
aquest xiquet se
sentirà motivat i al mateix temps aprendrà ortografia, en canvi si
al mateix xiquet li manes fer una redacció no se
sentirà tant motivat i no s’implicarà tant en la tasca. Aquest
mateix exemple es pot aplicar amb moltíssimes aficions, si
a algú li agrada el futbol, fer una
crònica d’un partit per exemple. D’esta manera els xiquets se
senten més importants i realitzats.
Per al professor
és més feina corregir un treball diferent de cada alumne, però els
resultats estic segur que valdran la pena i el que està en joc és
el futur d’un xiquet. Que aquest se
senta còmode i motivat és fonamental perquè
l’educació siga efectiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada