-Quan es diu
"l'educació física (o, en general, l'educació del moviment)
és necessària per compensar la falta de moviment de la resta
d'assignatures", ¿a quin tipus de justificació educativa del
moviment s'està fent referència? Justifica la teva resposta i
comenta el teu punt de vista al respecte.
Aquesta
justificació es basa en l’educació d'allò
físic, ja que considera que l’educació física sols serveix per
fer exercici físic sense tindre en compte les explicacions
racionalistes, és a dir sense tindre en compte que l’educació
física també serveix per a adquirir coneixements teòrics i valors
tant extrínsecs com intrínsecs. No estic d’acord amb aquesta
justificació tradicional, ja que l’educació física és molt més
que treballar el físic, tampoc estic d’acord amb afirmacions com
la de Hebert Spencer que diu que “la primera condició d’èxit en
la vida és ser un bon animal”, ja que pense que no s’ha de
focalitzar l’ensenyament
en la dimensió física, hi ha coses més importants
que el desenvolupament corporal.
La millor
justificació de l’educació física és l’educació en moviment
, ja que la pràctica d’activitats físiques és una cosa valuosa
en si mateixa
perquè permet a la persona autorealitzar-se o autoconèixer-se en
diversos contextos, aquests valors són intrínsecs als continguts
pràctics de l’educació física.
- Quan es diu
"l'educació física (o, en general, l'educació del moviment)
és necessària per a desenvolupar valors com el respecte o la
solidaritat", ¿a quin tipus de justificació educativa del
moviment s'està fent referència? Justifica la teva resposta i
comenta el teu punt de vista al respecte
Aquesta
justificació es basa en l’educació a través del moviment, ja que
es fa l’activitat física amb fins extrínsecs a la l’activitat,
posant èmfasi en valors que com el
respecte i la solidaritat no estan directament associats al moviment.
Aquesta
justificació té
un propòsit instrumental i utilitari.
La justificació
que l’educació física és necessària per transmetre valors, em
pareix que és més encertada que la de les dues
preguntes anteriors on deien que sols serveix per fer exercici físic.
L’educació a través del moviment té una visió més àmplia.
Aquesta dimensió
està relacionada amb les dos grans justificacions, la tradicional i
la racionalista.
Tot i així no em
pareix la més adequada, els valors que transmet l’educació física
són molt importants, però pense que l’activitat física és
valuosa per si mateixa.
Crec que per fer una bona justificació s’haurien d’utilitzar
molts argument com els que s’utilitzen en l’enunciat de la
pregunta, però la justificació amb més pes és
la que està relacionada intrínsecament amb els continguts pràctics
-Quan es diu "l'educació física (o, en general, l'educació del moviment) és necessària per a desenvolupar capacitats cognitives o psicomotrius com el raonament concret, la memòria, la lateralitat o l'estructuració espai temporal", ¿a quin tipus de justificació educativa del moviment s'està fent referència? Justifica la teva resposta i comenta el teu punt de vista al respecte.
Aquesta justificació es basa en l'educació en moviment. aquesta dimensió està relacionada amb valors intrinsecs o inherents als continguts pràctics de l'educació física. És a dir considera que l'activitat física es una cosa valuosa en si mateix, perquè permet a la autorealitzar-se o autoconeixer-se en diversos contextos. Es tracta del coneixement pràctic i personal que sols pot conseguir-se amb la participació activa en moviment, està basada en l'experiència i correspon a un valor educatiu que li es més genuí i dificilment comparteix amb altres assignatures del currículum escolar.
-Quines
justificacions del moviment
associaries a un caràcter utilitari
del cos?
Les
justificacions que s’associen a un caràcter utilitari del cos són
les tradicionals, és a dir, l’educació d'allò
físic i l’educació a través d'allò
físic. Aquestes justificacions fan referència a coses que es volen
aconseguir amb l’activitat física, però que no són
intrínsecament valuoses del moviment.
-Què
distingeix el coneixement pràctic en sentit fort i en sentit dèbil?
Per què
el primer és educativament més desitjable que el segon?
El coneixement
pràctic en el sentit fort està
caracteritzat pel fet que la persona no sols és intencionalment
capaç d’executar amb èxit unes accions sinó que pot
identificar-les i descriure com es van realitzar.
El coneixement pràctic
en el sentit dèbil, al·ludeix a una persona físicament capaç de
fer alguna cosa, però quan se li pregunta com ho ha fet no sap
explicar-ho.
El primer és
educativament més desitjable perquè no és sols important saber fer
alguna cosa, sinó que també hem
de saber com ho hem fet per tenir consciència del nostre propi cos i
poder explicar-ho. Sempre que ensenyem algun coneixement pràctic hem
d’intentar que els alumnes aprenguen a fer el moviment, però també
que sàpiguen expressar els procediments,
determinats per unes regles,
a través dels quals ha fet el que és capaç de fer.
És a dir,
l’alumne ha de saber fer una cosa amb èxit i a més ser capaç de
proporcionar una relació intel·ligible de com es fa.
D’aquesta
manera involucrem més l’alumne cognitivament en l’activitat, i
fomentem que haja
de pensar en com
realitzar allò
que vol i no sols reproduir un model.
Si l’alumne sap
realitzar l’activitat pot produir-li una satisfacció intrínseca,
però aquesta no és educativament valuosa, ara bé quan aquesta
satisfacció intrínseca es combina amb un desenvolupament del
coneixement i de la comprensió i amb una actitud atenta a quant
s’aconsegueix, conforme a unes normes públicament reconegudes,
aleshores sí que
és educativament valuosa.
Per tots aquest motius
el coneixement pràctic en el sentit fort és molt més desitjable
que el sentit dèbil.
-Diferencies
entre raonament i adoctrinament moral? Es pot raonar moralment en
moviment Sobre què?
Com? Posar
exemples
La diferència és
que en el raonament moral els alumnes per ells mateixos
s’estimulen a pensar críticament sobre les qüestions morals a la
llum dels principis morals fonamentals,
i formulen els seus propis judicis racionals i els tradueixen en
l’acció moral apropiada. En canvi l’adoctrinament moral suposa
una forma d’exercitació perquè
els alumnes s’adeqüen a les normes morals sense un gran enteniment
dels principis morals.
Sí
que es pot raonar moralment en moviment.
Per exemple,
si estàs jugant a futbol, evites pegar-li
un puntelló a
l’adversari per respecte.
Això seria
raonar moralment.
Però si en lloc
de ser així fóra
que no li pegues el puntelló
perquè t’ho han dit,
seria adoctrinament moral i no hi hauria raonament.
-Quina finalitat persegueix la creació estètica? Hi ha activitats motrius purament estètiques? (Posa exemples) Hi ha estètica en les activitats motrius que no són purament estètiques (el que Best crida activitats o esports "propositius")? (Posa exemples) En què consisteix l'estètica en aquest segunto cas? Dit d'una altra manera, ¿per què un gol o una cistella ens sembla "millor" que un altre que val el mateix?
La finalitat de la creació estètica es crear alguna
cosa nova i imaginativa, que pot ser creació pròpia o inspirat en les
activitats d'altres, es persegueix la busqueda de la bellesa i l'art. Com exemples
d’activitats purament estètiques podríem trobar la gimnàstica rítmica, la dansa,
la natació sincronitzada...
Les activitats que no són purament estàtiques
són el futbol, el voleibol, el rugbi, l’atletisme...
En aquestes activitats també podem trobar un
component estètic, que encara que no siga l’objectiu principal, si que pot
sorgir com a conseqüència d’una bona execució.
-Que fa no educatiu
el moviment?
L’educació
física pot ser educativa o no. Com diuen Jose Devís i Carmen Peiró
en l’article “Sobre
el valor educatiu dels continguts de la educació física”, els
valors educatius dels continguts no es troben en ells mateixos, sinó
en la valoració que els assignem. Si deixem la pràctica
dels continguts al seu propi desenvolupament espontani, pot ser que
aquesta pràctica
tinga molts aspectes negatius. No es pot atorgar a l’esport la
capacitat de transmetre valors positius per si mateix, ja que
l’esport com qualsevol altra activitat pot transmetre valors
desitjables o no. Ara bé,
el professor pot utilitzar estratègies metodològiques i mitjans
dirigits a facilitar interaccions, poden promoure’s valors
positius. Per tant,
el paper del professor és
fonamental, abans de realitzar l’activitat ha de saber què
és el que vol
aconseguir amb eixa activitat i enfocar-ho tot cap als objectius
determinats al començament.
Açò
s’aconsegueix mitjançant les normes, el reglament i les variants
que introduïsca.
Per exemple si vols fer un partidet de futbol i vols fomentar valors
com la companyonia
i la cooperació pots posar regles com haver de fer 10 passades abans
de poder marcar gol,
o que hagen de tocar el baló tots els xiquets abans de fer gol,
aquestes normes fan que s’estiguen desenvolupant els objectius
preestablerts.
Però si
l’activitat es deixa que es desenvolupe sense intervenir, pot ser
que es produïsquen
discriminacions, injustícies i que no es fomente gens la
companyonia ni la cooperació, ja que els
xiquets més coordinats i amb més
facilitat per a l’esport pot ser que no
li passen el baló als altres, aquestes activitats per si mateixes
poden transmetre valors que no són gens educatius, sinó
tot el contrari.
-Què
podem fer per a
educar en moviment?
Per aconseguir
educar en
moviment s’ha de tindre clar que és
el que es vol ensenyar, l’educació física es una ferramenta molt
útil per transmetre molts valors i ensenyar moltes coses. Hi ha
diverses justificacions del caràcter educatiu del moviment. Estan
les explicacions tradicionals (educació d'allò
físic i educació a través
d'allò físic) i
explicacions racionalistes (educació a través
d'allò físic,
educació sobre allò
físic i educació en moviment).
Amb l’educació
física es poden ensenyar molt valors extrínsecs a l’activitat,
com per exemple el desenvolupant estètic i moral, la socialització,
el respecte, la solidaritat, etc. També l’activitat física pot
ser valuosa per si mateixa, ja que permet la persona
autorealitzar-se o autoconèixer-se. Amb l’educació física, a més
podem adquirir coneixements com la kinesiología, la fisiologia de
l’exercici, la biomecànica, la psicologia, etc.
Aquestes
són les explicacions racionalistes que justifiquen el caràcter
educatiu del moviment, no obstant això,
les activitats físiques per si mateixes
no aconsegueixen transmetre aquests valors extrínsecs i intrínsecs
ni coneixements teòrics, ja que els continguts mai es produeixen en
el buit sociocultural i absent d’interaccions socials.
Les activitats poden aconseguir valors
educatius si les experiències que ofereixen als participants són
agradables i intrínsecament satisfactòries.
Com ja he dit
abans, el
professor és
l’encarregat que en les classes d'EF
no es produïsquen
circumstàncies que siguen roïns per als alumnes.
En les classes tots els alumnes han de
gaudir i aprendre amb tranquil·litat, hem
de fer que no hi siguen
en tensió. Si enfoquem les classes donant-li importància als
resultats finals i a la competitivitat,
aconseguirem que sols gaudisquen els xiquets amb
més facilitat per a l’esport, i els
altres acabaran
tenint por a les classes d'EF
i açò provocarà que no tinguen predisposició a aprendre ja que
sempre estaran en
tensió a la
classe.
En conclusió,
les activitats no es poden deixar a l’espontaneïtat, perquè sinó
deixen de tindre
un caràcter educatiu i el professor ha d'utilitzar
estratègies metodològiques i mitjans dirigits a fomentar valors
positius i no orientar les classes cap a la competitivitat i
l’obtenció de resultats, d’aquesta manera tots els alumnes
podran aprendre i gaudir per igual
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada