En
l'actualitat, i en tota la història de l'educació, domina el
sistema «d'educació bancaria», com la definia Paulo Freire.
Consisteix que tot el que ha d'aprendre l'alumne es troba en la ment
del professor, per tant en l'aula els educadors es limiten a recitar
tots els seus coneixements, de millor o pitjor manera, però sense
deixar que els alumnes intervenguen suficientment.
Es
tracta als alumnes com caixes buides que han de ser omplertes de
coneixements, que haurà de plasmar en un full per a ser avaluat.
Aquests coneixements són banals i superficials, doncs han sigut
empassats enlloc d'assimilats.
D'aquesta
manera es limita completament la capacitat interactiva,
participativa, intuïtiva i creativa dels xiquets, les quals són
necessàries per a la bona formació d'una persona i, per tant,
haurien de ser estimulades en l'escola, no anul·lades. Més tard
busquem persones emprenedores i ens queixem per no trobar-les, i no
ens aturem a pensar que ha sigut el sistema el que els ha ensenyat a
copiar i escoltar el que diu la resta, no a pensar i reflexionar.
Hem de
veure l'alumne com un pensador, el qual té certs coneixements i una
visió del món; així, el que ha de fer l'educació és intentar que
creen la millor visió possible i que els coneixements s'ajusten a la
realitat. Açò s'aconsegueix quan el professor es limita a ser un
orientador, és a dir, ajuda el xiquet en el seu procés
d'aprenentatge, cultivant les llavors, però deixa que l'alumne
experimente i conega pel seu compte, ja que és d'aquesta manera quan
s'obtenen coneixements reals i útils.
L'escola
ha de fomentar l'activitat pràctica, ja que aprenem del que fem, de
l'experiència. També és molt important el treball en grup per a
cultivar la participació i l'autoestima. Hem de ser conscients que
el coneixement es construeix, i aquesta construcció no és sols
individual, sinó col·lectiva.
Un
sistema que em pareix adequat és el Montessori. Aquesta pedagogia
dóna llibertat de coneixement i moviment en l'aula, a més d'aplicar
tota la teoria a la pràctica basant-se en que allò natural en un
xiquet és el joc, per tant, mitjançant aquest, assimilarà millor
els diferents conceptes que es vulguen ensenyar.
Tot i
les diferents alternatives educatives que existeixen a l'educació
bancaria, és aquesta la que domina. Açò és perquè en la nostra
societat no se li dóna la importància necessària a l'educació. A
més, és molt comú la por cap a pedagogies d'un caràcter més
alliberadors per part dels pares. Ells s'han educat amb por, i volen,
de manera inconscient, que els seus fills siguen educats de la
mateixa manera.
Hauríem
de preguntar-nos: Què és l'educació?
Muy buena entrada! Comparto muchas de tus opiniones. Creo que hay que plantearse si se esta enfocando correctamente la educación, como tu bien dices nos ensñan a memorizar y plasmar esto en un folio sin importar si hemos reflexionado sobre el tema en cuestión.
ResponEliminaTe recomiendo que leas la noticia que colgue en mi blog Horizonte 2020 (edmovsanta.blogspot.com.es/2015/03/una-nueva-educacion-sin-asignaturas.html), leela y descubriras como en algunos colegios estan intentando cambiar la forma de educar a los alumnos, adaptandose a la actualidad.